سنگ نگاره های طبیعت

برای آشنایی با سنگهای قیمتی فسیلهاو کانی ها و شهاب سنگ و...

برای آشنایی با سنگهای قیمتی فسیلهاو کانی ها و شهاب سنگ و...

سلام دوستان ، سایتی برای آشنایی با انواع سنگهای نیمه قیمتی و قیمتی و فسیل های زیبا ، نیز فروش سنگهای عقیق ،جاسپر و کوارتز ونگین انگشتر و گردنبندو...

شماره تلفن:09184722294

sangnegare@gmail.com

http://sangnegare.esam.ir




آدرس بولتون جهانی شهاب سنگ

https://www.lpi.usra.edu/meteor


طبقه بندی موضوعی

۱۰ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است

گفتگو با یک کارشناس سنگ‌های قیمتی: ایران بهشت گوهرشناسان است

در و دیوار اتاق محمد شهسواری پر بود از تکه‌هایی از سنگ‌های درخشان ایرانی. با شور و لذت درباره این سنگها صحبت می‌کرد و طی صحبت‌هایمان فهمیدیم «ایران ای مرز پر گهر » فقط جنبه تمثیلی ندارد . قضیه جدی‌تر از این حرفهاست.
شهسواری مدرک کارشناسی ارشد زمین‌شناسی خود را از دانشگاه اصفهان گرفته‌است و به عنوان سرگرمی در تراش سنگ هم دستی دارد.
سنگ قیمتی چیست و چطور قیمتی بودن سنگی تعیین می‌شود؟
سنگ‌های قیمتی مشخصه‌های روشنی دارند : اول اینکه کمیابند، در کنار این مشخصه‌های مهمی چون زیبایی رنگ ، دوام ، سختی و شفافیت در تعیین قیمتی بودن سنگ‌ها نقش دارند.
در روزگار قدیم تعداد محدودی کانی به عنوان سنگ قیمتی شناخته شده بود؛ اما در حال حاضر کارشناسان، محدودیتی برای قیمتی بودن سنگ قایل نیستند. حتی لاک لاک‌پشت را هم به عنوان سنگ قیمتی می‌شناسند. چون رویش حکاکی می‌کنند و به عنوان شیء هنری ارزشمند است ؛ یا کانی مثل مرجان را علی‌رغم زیبایی از سختی بالایی هم برخوردار نیست ، به عنوان سنگ قیمتی می‌شناسند . قاعده کلی این است که معمولا از خواص فیزیکی و بلورشناسی سنگ برای قیمتی شناختن آن ، استفاده می‌شود ،‌مثل سختی بالا .
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ فروردين ۹۵ ، ۱۷:۱۴
فریبرز پرندین

نیروی انسانی ماهر حلقه مفقوده صنعت سنگ‌های قیمتی

وقتی سخن از سنگ‌های قیمتی به میان می‌آید ناخودآگاه به یاد فیروزه می‌افتیم. بزرگ‌ترین معدن فیروزه جهان که قدمتی چندهزارساله دارد، در نیشابور واقع شده است. شاید به همین دلیل است که این سنگ جایگاه خاصی در بین ما ایرانی‌ها دارد. اما چگونگی بهره‌برداری از مهم‌ترین معدن فیروزه جهان بسیار قابل تامل است. برای استخراج این سنگ ابتدا با استفاده از ابزار سنتی و آتشباری اقدام به تخریب پایه سنگ می‌کنند و سپس سنگ‌ها به وسیله واگن به خروجی معدن هدایت می‌شود.

وقتی پارسال خبری با عنوان «دینامیت بلای جان فیروزه» منتشر شد، شاهد واکنش‌‌های متفاوتی بودیم. از سویی مدیر موزه علوم زمین سازمان زمین‌شناسی از وارد نشدن فناوری‌های نوین در زمینه تراش سنگ‌های قیمتی انتقاد کرده و معدن فیروزه نیشابور را در آستانه تعطیلی خوانده بود و از سوی دیگر پیمانکار معدن فیروزه نیشابور با ارسال پاسخی به این خبر، استخراج از این معدن به غیر از روش آتشباری کنترل‌شده را فاقد صرفه اقتصادی خوانده بود. او که اظهارات غیرکارشناسانه را تیشه زدن به ریشه بخش خصوصی ‌دانست، گفته بود در این معدن سعی شده است با استفاده از روش‌های آتشباری کنترل‌شده میزان آسیب به فیروزه تولیدی به حداقل برسد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ فروردين ۹۵ ، ۱۷:۱۳
فریبرز پرندین

مدیریت صنعت سنگ های قیمتی کشور بسیار ضعیف است

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادر کنندگان طلا، جواهر و سنگ های قیمتی کشور گفت: مدیریت توسعه و استفاده از پتانسیل های صنعت سنگ های قیمتی کشور بسیار ضعیف است.
 

منوچهر جنتی اظهار کرد: باید با برقراری هماهنگی بیشتر میان بهره برداران از معادن سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی با کارگاه های تولید و تراش این نعمت های خدادادی و انتقال آنها به واحد های تولید زیورآلات برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر شود.

وی ادامه داد: در ایران 70 نوع سنگ قیمتی و نیمه قیمتی وجود دارد که اگر مدیریت صحیحی برای بهره برداری از آن صورت گیرد و این سنگ ها در نهایت به صورت زیور آلات از کشور صادر شوند ارزش افزوده ای حدود 100 بر ابری برای آنها ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به گردش مالی 900 میلیارد دلاری بالای این صنعت با در نظر گرفتن طلا و نقره در جهان افزود: یاقوت تنها سنگ قیمتی کشور تایلند است اما این کشور با مدیریت صحیح سالانه گردش مالی 27 میلیارد دلاری را نصیب خود می کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ فروردين ۹۵ ، ۱۷:۱۲
فریبرز پرندین

گوهر و گوهرشناسى

سنگهاى جواهر از اوایل تمدن بشرى، انسان را مجذوب خود کرده اند. اولین سنگهایى که توسط بشر شناخته شد کهربا، آمتیست، گارنت، یشم، مرجان، لاجورد، مروارید، سرپانتین و زمرد بود. از قدیم افراد به دلیل ثروت اندوزى و نشانه تشخیص اجتماعى به جمع آورى اینگونه سنگ پرداخته اند.
سنگ هاى جواهر به دو دسته قیمتى و نیمه قیمتى تقسیم مى شوند که مى توانند یک مینرال mineral (الماس، یاقوت‌) یک راک rock (لاجورد) و یا اورگانیک organic (کهربا و مرجان) باشند که پس از تراش و صیقل براى زیورآلات به عنوان جواهر مورد استفاده قرار مى گیرند. براى این که سنگى در گروه سنگهاى جواهر قرار گیرد، باید داراى ویژگیهاى خاص باشد. از جمله این ویژگیها: سختى‌ (در جدول موهس سختى بالاى 7 دارا باشد) کمیابى، زیبایى، جلاء (luster)، شفافیت، هر کدام از این ویژگیها به تنهایى بر قیمت و ارزش سنگ اثر مستقیم مى گذارد.
گوهرشناسى، علم گوهرها بوده و رشته اى تخصصى است و گوهر شناس توسط این علم همه جنبه هاى فنى سنگ جواهر، خواص شیمیایى، فیزیکى و نورى را به وسیله دستگاهها (بدون تخریب)
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ فروردين ۹۵ ، ۱۷:۱۱
فریبرز پرندین

مراحل تراش کابوشن اشکی اوپال سیاه

 

انتخاب یک سنگ خام اوپال سیاه

تراش کابوشن


 

 تراش اولیه سطح سنگ برای نمایان شدن رنگ های درونی

تراش کابوشن

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ فروردين ۹۵ ، ۱۷:۰۹
فریبرز پرندین


مقاله آموزشی تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی
آموزش تراش سنگ های قیمتی
 


جواهر تراشی

سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی به طور کلی به دوصورت استفاده میشوند. یکی به صورت نگین در زیورآلات ودیگری به شکل فرم های فانتزی و یا به صورت جواهر و موارد متنوع دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. در طبیعت سنگهای جواهر به صورت خام(rough) یافت میشوند.هیچ سنگ جواهری  چه قیمتی و چه نیمه قیمتی به صورت خام استفاده نمیشوند. بلکه این سنگها حتما باید برش خورده و تراش داده شوند تا به اندازه و شکل دلخواه درآمده سپس پولیش شوند تا جلا وجلوه مورد نظر را پیدا کنند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ فروردين ۹۵ ، ۱۷:۰۸
فریبرز پرندین

کلیاتی در مورد سنگ شناسی و سنگهای قیمتی

واژه Petrology به معنای سنگ شناسی در سال 1811 توسط پینکر تون ابداع و به کار برده شد. این نام از کلمات یونانی petra به معنی سنگ و logos به معنی بحث کردن مشتق گردیده است. سنگ عبارت از یک جسم طبیعی است که از یک کانی یا مجموعه ای از چند کانی تشکیل شده است و سنگ شناسی به معنای اعم قسمتی از علم زمین شناسی است که در آن راجع به طرز تشکیل ، منشا و همچنین توصیف و طبقه بندی و ترکیب سنگها صحبت می شود.سنگ شناسی توصیفی قسمتی از سنگ شناسی است که در آن راجع به ترکیب ، مشخصات و طبقه بندی سنگها صحبت می شود. در سنگ شناسی توصیفی بسته به دقت مورد نظر از چشم غیر مسلح یا حداکثر با ذره بین دستی ، میکروسکوپ ، تجزیه شیمیایی ، دیفراکسیون اشعه ایکس و ... استفاده به عمل می‌آید.سنگ های قیمتی نیز جز همین سنگها طبقه بندی میشوند
از دیر باز گوهرهای متنوعی در جهان طبیعت وجود داشته که در مسیر تاریخ مورد توجه قرار گرفته است. تمدنهای مختلف بر حسب نوع فرهنگی که دارند از آنها استفاده می‌کردند. از گوهر‌های مختلف در کارهای تزئینی ، علمی ، صنعتی و ... بهره برداری می‌شود. برخی از گوهرهای معروف را در اینجا می‌آوریم
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ فروردين ۹۵ ، ۱۷:۰۶
فریبرز پرندین

طراحی دستگاهی برای تراش سنگهای قیمتی؛

  کاهش قیمت تمام شده سنگ


در حالی که سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی تراش داده شده به کشور وارد می‌شوند، پژوهشگران مرکز رشد پارک علم و فناوری استان مرکزی دستگاه تراش این نوع سنگها را در فاز نیمه صنعتی عرضه کردند که می‌تواند به صورت اتوماتیک انواع برش‌ها را روی سنگهای قیمتی اعمال کند.
علی زاهد انارکی- مجری طرح در گفت وگو با مهر با اشاره به جزئیات دستگاه طراحی شده، افزود: این دستگاه، یک دستگاه چند منظوره برای تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی و شامل دستگاه‌های نگین ساز، برش و فرم دهنده در یک دستگاه واحد است.وی با بیان اینکه تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی به صورت اتوماتیکی صورت می‌گیرد، اظهار داشت: این دستگاه به گونه ای طراحی شده است

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ فروردين ۹۵ ، ۱۷:۰۵
فریبرز پرندین

عبدالنبی مکابر در گفت وگو با خبرنگار ماین نیوز با اشاره به اینکه شواهدی در دست است که ذخایری از الماس در شرق کشور به ویژه در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد، گفت: البته برخی کارشناسان اصرار دارند که هیچ گونه الماسی در ایران وجود ندارد. این در حالی است که بافت زمین شناسی ما با همسایگانمان دارای مشابهت های فراوانی بوده و وقتی در کشور همسایه ما معدن الماس وجود دارد و از آن برداشت می شود، چرا در کشور ما چنین ذخیره ای وجود نداشته باشد.

او با اشاره به اینکه ایران قطعا دارای ذخایر ارزشمندی از الماس و همچنین یاقوت و گارنت و ... است، اظهار کرد: در افغانستان ذخایری از الماس و دیگر سنگهای قیمتی کشف شده و از این ذخایر برداشت هم می شود. مشابه همین ذخایر نیز باید در کشور ما وجود داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه الماس در هند از نظر تاریخی شهرت داشته و دارای بازار مشخص است، توضیح داد: در کشورهای دیگر روی حوزه الماس کار شده اما در کشور ما هیچ کاری در این زمینه انجام نشده است در حالی که ممکن است ذخایر الماس ایران از ذخایر این کشورها بیشتر هم باشد. من اعتقاد دارم که نپرداختن به حوزه الماس به ضرر کشورمان تمام می شود و باید در این حوزه شفاف سازی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ فروردين ۹۵ ، ۱۷:۰۳
فریبرز پرندین

به نام خداوند هستی بخش مهربان

 

فروشگاه سنگ نگاره های طبیعت

نقش و نگارهای خالق هستی

شما میتوانید برای خرید ازفروشگاه خودتان به  آدرس سایت ایسام فروشگاه سنگ نگاره 

 سری بزنید و یا این که با ما تماس بگیرید با خیال راحت از فروشگاه ما  خرید کنید انواع فسیلها

 

انواع سنگها و کانیها .انواع نگین های انگشتر و گردنبند

مناسب برای سنگ تراشان و علاقه مندان

 

فریبرز پرندین  شماره تماس :09184722294

 

کانال فیلم های آموزشی آپارات

http://www.aparat.com/sangnegare#

 

آدرس اینستاگرام
https://www.instagram.com/sang_agate_fossil

 

برای خرید سنگ  میتونید به آدرس زیر مراجعه کنید .

آدرس فروشگاه سنگ عقیق ایسام:

 

http://sangnegare.esam.ir

 

 

 

 

 

 

 

آدرس بولتون جهانی شهاب سنگ

 https://www.lpi.usra.edu/meteor

 

 

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ فروردين ۹۵ ، ۱۶:۵۸
فریبرز پرندین